Anders Hanser i Tidningar & Media

Tjugo program av Anders Hanser i SVT under lika många år, läs mer här

Abbas fotograf får Sjösalapriset
– Dagens Nyheter 2015-08-14

DN Gratulerar.

Anders Hansers Abba-bilder är berömda. Mindre kända är hans prisade och musiksatta bildspel om kultur och svenska världsarv. Nu förbereder han en hyllning till Dag Hammarskjöld.

Anders Hanser är känd som ”Abba-fotografen” efter åren då han kunde fota de fyra stjärnorna i privata sammanhang när de var som allra störst. Genom att han var gift med Görel Hanser, vice vd och en nyckelfigur i Stikkan Andersons skivbolag Polar Music, kom han att ingå i ”Abba-familjen” och kunde följa Agnetha, Björn, Benny och Anni-Frid på nära håll.

Hans Abba-bilder är unika. Men hans största gärning är alla de bildspel, gjorda i en konstform som är Hansers egen, om så skilda ämnen som August Strindberg, svenska världsarv, Serengeti, Peter Dahl, Kina, Hugo Alfvén och Dan Andersson. Här finns – förstås – också ”Från Abba till Mamma Mia”, Anders Hansers bilder och inspelningar med gruppen från 1974 till 1999.

Allra mest stolt är han nog över sitt smått magiska bildspel om Sverige, ”Med blågula ögon”, som premiär­visades i Dalhalla 2004. Där tar hans fantastiska bilder oss från Smygehuk i söder till Kebnekaise i norr med Max von Sydow som speaker till Benny Anderssons musik.

– Jag ville resa världen runt och göra bildreportage. Men så träffade jag Görel och blev kvar i Sverige och började med fotojobb för företag inom stålindustrin. Det ena gav det andra. I princip var jag fullbokad med jobb från 1979 till 2008, säger Anders Hanser.

Han tar emot i sin lokal på Kommendörsgatan i Stockholm där han har skapat en biograf med 40 platser och storbildsskärm, sex meter bred. Hans storslagna bildspel är gjorda i panoramaformat och det är i princip bara där man hittills kunnat se hans livsverk. Nu är Folkets hus och parker intresserade av att börja visa några av hans program.

– Vi har aldrig gjort reklam, men det har ändå nått ut att man kan boka grupper för att komma hit på visning. Min son Carl tar ibland emot fyra grupper på en enda dag.

Hanser har märkligt nog ingen formell fotoutbildning, men redan tidigt var kameran hans viktigaste redskap. Han tog sina första bilder med storebror Bengts Kodak Baby Brownie, men 1957 hade han kunnat köpa en spegelreflexkamera och med den i handen ställde han sig en höstdag på slottsgården i Stockholm och väntade. Det ryktades om att prinsessan Margaretha hade sin engelske pojkvän på besök.

– Jag lyckades bara ta en enda bild på en kunglig bil som passerade, men det bästa var att DN:s fotograf Ingemar Berling, som var där i samma ärende som jag, lät mig följa med till DN i Klara och sen även bjöd mig att komma tillbaka. Och den chansen kunde jag ju inte missa.

Anders var med Berling på några uppdrag men snart var han igång på egen hand och fotade allt från idrott till popband. Några av hans bilder publicerades i DN och ”pojkspolingen” Anders, 15 år gammal, lyckades en gång till och med att konkurrera ut superproffsen på bildtidningen Se med sina bilder från en landskamp i fotboll.

Anders Hanser är född i Orsa i Dalarna (”där har jag mitt hjärta”), modern Hanser Lina var operasångerska och fadern musikdirektör. Familjen flyttade till Årsta i södra Stockholm när Anders var liten. Under tonåren gick han i Adolf Fredriks musikklasser, men med allt fokus på att fotografera blev betygen därefter. Som morot ut­lovade föräldrarna en resa till USA om han jobbade upp sina betyg.

– Jag skärpte mig i plugget och var som 17-åring tre månader i USA, där jag togs emot av släktingar. Jag reste runt och fotade, förstås, säger Anders och skrattar.

Trots allt valde han en trygg lärarutbildning och jobb på mellan­stadiet. Fast några är senare hittar vi honom som producent för skolprogram på SR. Till sist blev ändå drömmen om att bli fotograf för stark och han startade eget på Östermalm.

Nu är det 2015 och Anders Hanser har fått flera hyllningar för sin kultur­gärning som fotograf. Förra året fick han både H M Konungens guldmedalj och Landstingets Stora kulturpris i Dalarna. Och om några veckor ska han få ytterligare ett pris, kan vi avslöja.

– Det är Evert Taubestiftelsens Sjösalapris, som senast Håkan Hellström och Lasse Berghagen fått. Jag lär vara den första pristagaren som inte sysslar direkt med musik, men musik är en viktig komponent i mina bildspel och filmer.

Hans Kronbrink
Dagens Nyheter 2015-08-14

Läs vad andra har skrivit om sina besök hos Hanser. läs mer här

Folkbildare med berättarglädje
– Falukuriren november 2014

Nyfikenhet och viljan att beröra är drivkrafter. Men också en önskan att berätta om människor och skeenden innan de faller i glömska. Nyligen fick filmberättaren Anders Hanser pris av kungen och blev landstinget Dalarnas kulturpristagare.

Anders Hanser tar emot i produktionsbolagets lokaler på Östermalm i Stockholm. Snabbt tar han oss igenom rummen som tidigare fungerade som lager men sedan snart trettio år är inredda med fotostudio, ateljé och biosalong.

– Jag har svårt att stå stilla i mitt arbete, vill vidare och göra mer. Det är en slags motor som jag inte kan eller heller vill stoppa. Om jag upptäcker att ingen har gjort en film om Dan Andersson eller Carl Larsson så måste jag göra det.

Det har han gjort, bland mycket annat. Hittills har det blivit ett tjugotal filmer om Dalarna och kulturpersonligheter förknippade med länet. I veckan lägger han sista handen vid en produktion om Dalhalla.

Han är född i Orsa. Pappa var kyrkomusiker, mamma operasångerskan Hanser Lina som debuterade 1939 på Operan i Stockholm med Jussi Björling som motspelare. Hon var också bland annat solist i Hugo Alfvéns Siljanskör.

Alfvén var bara en av de många kända kulturpersonligheter som fanns i med i föräldrarnas umgänge under Anders uppväxt. När han senare började vid Sveriges Radio på 70-talet reste han ofta hem för att intervjua föräldrarnas vänner.

– Många av de här personerna var födda på 1890-talet och jag kände att jag tvungen att bevara deras berättelser, säger Anders Hanser.

Inspelningar som han senare använt i flera av sina typiska bildberättelser som bygger på stillbilder, musik, texter och några filmade sekvenser.

– Bildspelet lämnar något åt betraktaren, allt är inte utskrivet, och så får jag arbeta med rytm och musikalitet, något som jag inte tycker går att göra med film på samma sätt. Viktigast är att beröra tittarna, att de tar med sig något även när bilderna och musiken tonat ut. Bildspelet har blivit hans signum. Något han började med redan för 30 år sedan. I dag är det stort igen som berättarform men då oftast på tidningars hemsidor. Han började själv som stillbildsfotograf. Sina första bilder fick han publicerade i Dagens Nyheter som 14-åring. – Men sedan började jag tvivla, att jag inte skulle kunna göra foto till yrke, så jag utbildade mig till lärare, säger Anders. Även om han aldrig hann arbeta som lärare, - det blev jobb på Sveriges Radio i stället, finns det didaktiska anslaget i hans berättelser. – Jag har ett starkt folkbildar driv i mig, tycker om att ge mig in på nya ämnesområden och lära mig, kunskaper som jag vill föra vidare. Det är det roligaste jag vet. Han sa upp sig från radion när chefen tyckte att han jobbade för mycket, att det var dags att ta ut övertiden han samlat ihop sig.

– Men jag ville inte vara ledig, jag ville jobba. Så jag startade eget och började sälja program till radion i stället. Som egenföretagare började han också att producera filmer och bildspel på uppdrag för företag över hela Sverige, uppdrag som finansierat kulturfilmerna för vilka han aldrig sökt några bidrag.

– Jag tycker att det har varit för krångligt, jag ville bara jobba vidare. I slutet av 70-talet kom han i kontakt med ABBA genom sin dåvarande hustru Görel Hanser som var assistent till Stikkan Andersson. Anders Hanser följde med på alla stora turnéer och blev bandets officiella fotograf.

Det var också genom Anders som Benny träffade Kalle Moraeus. – Det var på min 40-års fest. Jag bad Moraeus ta med sig några spelmän från Orsa och spela på kalaset. De fann varandra musikaliskt direkt. Två år senare, 1987 kom Benny till Orsa och mitt hem i Oljonsbyn, och hörde Orsa spelmän framföra hans låtar för första gången, efteråt sa Benny att det var det största han upplevt i sitt musikaliska liv, säger Anders. Han har kvar gården i Orsa och har ofta funderat på att flytta hem permanent. En gång i månaden visar han sina filmer på Orsas biograf. Biljettintäkterna sparas för att så småningom investeras i ett nytt ljudsystem.

– Jag vill så gärna ge tillbaka något till det Orsa som betytt och betyder så mycket. För mig är det den vackraste platsen på jorden.

Men han vill inte helt lämna verksamheten i Stockholm som är i full gång trots att Hanser i ålderns mening gått i pension. Det framgångsrika arbetet med företagsfilmer har han lagt ned, ett arbete som fortfarande finansierar kulturfilmerna. Ett tjugotal av filmerna har visats i SVT, nu fortsätter de att leva i den egna biografen som helt utan marknadsföring lockar över 6 000 besökare per år. Konstföreningar, seniorklubbar, fotoklubbar och privata sällskap bokar biografens 40 platser. Upp till fyra visningar om dagen hinns med.

Den här dagen är en seniorförening inbokad för att se Gudomliga Indien, en film om Indien som hade premiär dagen innan. Det är fjärde besöket gruppen gör.

Just nu pågår förhandlingar om att visa Hansers olika filmer via Folkets hus och Parker nästa år, på så sätt sprids de i hela landet, något som passar folkbildaren i Hanser.

– Det finns så mycket att berätta och nå ut med som inte får falla i glömska. Så länge jag är frisk kommer jag aldrig sluta leta upp och berätta de viktiga historierna.

Cecilia Ekebjär
Falu Kuriren 2014-11-15

Han gör film av Dalarnas kultur
– FaluKuriren, juli 2010

Orsa-bördige filmaren och fotografen Anders Hanser återvänder ständigt till Dalarna och landskapets rika kultur. - Om jag upptäcker att ingen gjort en film om Carl Larsson eller Dan Andersson så måste jag åtgärda det.

Fotografen Anders Hansers verk handlar inte sällan om Dalarna och landskapets kultur.

- Jag föddes in i den här kulturen, kan man säga. Min mamma var Hanser Lina som var solist i Hugo Alfvéns kör, så många av de här kulturella ikonerna har funnits kring mig redan från början, säger Anders Hanser.

Redan som ung ville han fotografera och som 14-åring började han få sina fotografier publicerade i Dagens Nyheter.

- Det var häftigt, men det fanns redan en fotograf på skolan som hette Lasse Hallström, så då lade jag ner det där. Jag utbildade mig till mellanstadielärare istället.

Sedan hamnade Anders på Sveriges radio och arbetade där som producent under en stor del av 1970-talet.

- Det sista jag gjorde som anställd var att åka till Dalarna för att intervjua mina föräldrars vänner innan de försvann. Många av de här personerna var födda på 1890-talet och jag kände att jag tvungen att bevara deras berättelser.

Bevara berättelser för eftervärlden, det kan man säga att Anders Hanser fortfarande håller på med. Sedan han i slutet av 70-talet såg ett av världens första panoramabildspel i Chicago har han ägnat sig åt just den konstformen. Och han vänder ständigt hem.

- Den första film jag fick uppmärksamhet för var "Mitt Amerika" som jag baserade på släktingars dagböcker från tiden kring den stora utvandringen till USA. Den visades på bion i Orsa och jag tror den har publikrekordet.

Det var 1988 och sedan dess har Anders Hanser hunnit göra över 25 filmer och bildspel med anknytning till Dalarna. Under åren har han hunnit berätta om Carl och Karin Larsson, Anders Zorn, Erik Axel Karlfeldt och den egna modern Hanser Lina.

Och nästa vecka har hans film om finnmarksskalden Dan Andersson premiär.

- Jag blev kontaktad av Jörgen Dicander som hade skrivit ett manus, men till en början kände jag att det var svårt att få liv i personen Dan Andersson. Men nu tror jag folk kommer bli väldigt berörda av vad vi åstadkommit.

Nästa projekt för Anders Hanser är att tillsammans med författaren Axel Odelberg göra en resa i upptäckaren Sven Hedins fotspår.

- Vi ska fara längs sidenvägen mellan Europa och Kina. Det blir en stor utmaning, så jag ska jag inte göra mer om Dalarna på ett tag..

Men helt borta från hemlänet kan han inte hålla sig. I pipelinen ligger också en film om dalahästen.

- Det är ju det som är så fascinerande, det finns ingen som har gjort en film om helt självklara saker som dalahästen eller Dan Andersson. Då måste jag göra det.

En upplevelsernas mästare
– Siljan Just Nu, maj 2010

Anders Hanser äger gåvan att kunna berätta en historia på vita duken. Många är de människor som trollbundits av hans vackra bildspel och filmer genom åren.

– Det är nyfikenheten och viljan att bevara som hela tiden driver mig framåt, säger Anders, det finns hela tiden nya saker att upptäcka. Och för den som undrar, Dalarna och Siljansbygden är en av de vackraste trakterna i världen.

Anders är mån om sina dalarötter. Han har två hem, ett i Stockholm och ett i Orsa, det var där han föddes och bodde under sina tre första levnadsår. Sedan flytten till Stockholm har han alltid återvänt till Orsa under kortare eller längre perioder av sitt liv.

– Jag föddes bokstavligen in i kulturen, säger Anders, och berättar om sin far Erik Göransson, som kom från Insjön (jobbade som ung på Åhlèn & Holm) och var en uppskattad folkskollärare och organist och startade musikskolan i Orsa.

– Han tröttnade nog på orgeln i Orsa kyrka efter 25 års spelande och ville prova en ny, det var därför vi hamnade i Stockholm, på Siljansvägen (!) i Årsta, säger Anders och skrattar.

Moderns liv har blivit skildrat i en av Anders filmer, en film om den unga vallkullan Hanser Lina från Orsa som träffade kompositören Hugo Alfvén och sjöng sin vallåt för honom. Den kom sedan att ingå i Alfvéns välkända Dalarapsodi. Hanser Lina kom sedan att ha en livslång musikalisk kontakt med Alfvén och hon uruppförde även flera av hans sånger. År 1939 debuterade hon på Operan i Stockholm med Jussi Björling som motspelare. "Det var den bästa debuten någon gjort på Stockholmsoperan på 60 år", lär den upprymde operachefen ha sagt. Efter ytterligare två succéroller, valde Hanser Lina att lämna Operan för att enbart ägna sig åt konsertverksamhet. Med väl bibehållen röst, kunde hon framträda ända fram till mitten av 80-talet.

– Inslagen till filmen spelades in på 1980-talet, men materialet kom sedan att ligga oredigerat i många år.

Den 13 april 2008 skulle Hanser Lina ha blivit 100 år. Dagen till ära hade filmen urpremiär inför en rörd publik i en fullsatt biografsalong på Röda Kvarn i Orsa. Programmet sändes i SVT den första gången i december 2008 och visades i repris ett par gånger under 2009.
Under årens lopp har totalt 19 av Anders Hansers filmer visats i TV , och mer är att vänta.

– Min film om mamma var den 19:e filmen i ordningen, den 20:e sänds i SVT i sommar och handlar om Hugo Alfvén.

Kulturskatt för Sverige
Anders arbetade på Sveriges Radio 1970-77 där han bland annat producerade 450 radioprogram. När han sen blev egen företagare fortsatte han att producera; över 300 filmer och bildspel på uppdrag för företag över hela Sverige har det blivit sedan dess. I Dalarna t ex för StoraEnso, SSAB, FM Mattsson och Siljan Turism. Till det kommer ett 60-tal egna produktioner med kulturella förtecken, en kulturskatt av ovärderliga mått som nu är bevarad för framtiden.

– I mitten av 70-talet gjorde jag mina första dokumentationer av några starka dalapersonligheter som fotografen Karl Lärka, byggmästaren Anders Diös och så prästen, författaren och tonsättaren Axel Hambraeus. Senare fann jag det förvånansvärt att ingen hade gjort filmer om Anders Zorn, Albert Engström, Bruno Liljefors med flera, så då gjorde jag dem. Sedan dess har arbete och hobby varit samma sak, det finns alltid en historia att berätta. Jag älskar det här jobbet, jag drivs hela tiden framåt av min nyfikenhet. Sen är mycket slump här i livet att jag kommit att göra en film om Carl Larsson, porträtt av 30 konstnärer vid Konst Runt Siljan och så vidare. Men slumpen är något man måste ta med i beräkningen här i livet, och jag har inte behövt ångra någonting.

Siljansbygdens skönhet
Anders började att fotografera tidigt och hade under skoltiden bilder publicerade i bl a DN, Expressen och bildtidningen Se. När han var 17 år inträffade en händelse som har etsat sig fast i hans minne. Han befann sig på en fotoresa genom Nordamerika och i Kanada och Klippiga Bergen, vid en sjö som hette Lake Louise, en plats som hans amerikanska vänner ansåg vara den vackraste platsen i världen.
– De var begeistrade, men jag tyckte nog att det var lika vackert hemma vid Orsasjön och Siljan. Jag har sett så många platser i världen, och det är verkligen otroligt vackert runt Siljan med ljuset och bergen, det är så lätt att bli hemmablind. Kulturen är också något som jag värdesätter. Jag är stolt över att vara född i Dalarna, vilket också kommit att avspegla sig i mina filmval. En annan rolig sak är att min gudmors man var Anders Zorns läkare, och det fanns mycket av hans och andra duktiga konstnärers verk i deras hem och sådant har också påverkat min kärlek till bygden.
Anders berättar att han gång efter gång överraskas av alla fascinerande platser runt Siljan.
– Det finns så många smultronställen, det vimlar ju av dem. Ett tips är den gamla turistvägen i Orsa, som slingrar sig vackert genom byarna. Fryksås är också väldigt fint. En plats som överträffade mina förväntningar var Böle i Leksand där man varje försommar släpper ut hingstar för grönbete. Att det var så kuperat där, det hade jag inte klart för mig.

Musik- och skaparglädje
Den 15 augusti 1985 fyllde Anders 40 år och ville överraska sina gäster. Han visste att hans vänner i ABBA – som han varit officiell fotograf åt sedan 1978 – skulle uppskatta om det kom några musiker från någon annan genre än popmusikens. I synnerhet Benny Andersson skulle nog gilla det, tänkte Anders, Benny brukar ju alltid ta med sig dragspelet när tillfälle bjuds. Anders valde därför att bjuda in Kalle Moraeus och några spelmän från Orsa.

– De fann varandra direkt, Benny har alltid gillat folkmusik. Det gick några år, Björn och Benny var upptagna med musikalen Chess i mitten av 80-talet, men sen tog deras samarbete ordentlig fart. De möttes hemma i vårt hus i Orsa en sommardag 1987 och Benny berättade förra året "att det var mitt största musikaliska ögonblick någonsin när jag hörde Orsa spelmän första gången spela de låtar som jag hade komponerat och skickat till dem i förväg". Det tycker jag är helt otroligt med tanke på allt som ABBA har varit med om.

Samma helg när Benny var i Orsa, var även hans familj med och mitt påp dagen gjorde alla utom Benny en bilutflykt i trakten.

- När vi kom tillbaka från björnparken i Orsa Grönklitt så plockade Benny fram dragspelet och började spela en melodi som han hade komponerat medan vi var borta. Det blev sedan den välkända "Klinga mina klockor" med text av Björn Ulvaeus och använd flitigt genom åren som signaturmelodi i Radio Dalarna.

Visas på många platser i Dalarna
För den som vill ta del av Anders Hansers skapande finns det många olika tillfällen framöver, också på nära håll i Dalarna och Siljansbygden. I Leksand kan man på Karlfeldtsgården i Sjugare se ett program om Erik Axel Karlfeldt. På Alfvéngården i Tibble visas ett bildspel där Hugo Alfvén berättar om sitt långa liv som tonsättare. På Våmhus hembygdsgård i Mora visas sommartid den märkliga och gripande historien om "Hårkullan & Korgmakaren". På Klockargården i Tällberg kan man se den stora Sverigeupplevelsen "Med Blågula Ögon" med musik av Benny Andersson som premiärvisades i Dalhalla 2004 samt det bejublade bildspelet "Bortom de blånande bergen" där man genom Kalle Moraeus får möta det vackra Dalarna och Siljansbygden på nära håll.

– Det här är inget heltäckande informationsprogram om Dalarna utan snarare en skönhetsupplevelse av landskapets underbara natur och kultur, kommenterar Anders. – I år är det 150 år sedan Anders och Emma Zorn föddes. Som en del under detta jubileumsår visar Zorngården min film om Anders Zorn som tidigare visats i TV, det är roligt tycker jag. Dessutom har jag premiär av en ny film om Dan Andersson som tagit mig två år att göra. Den visas för första gången i samband med Dan Andersson-veckan i Ludvika 24 juli till 1 augusti.

Framtiden?
- Jag kan avslöja att en film om regissören, poeten och skådespelaren Rune Lindström är på gång. När den blir klar vet jag inte, men arbetet är påbörjat. Jag kommer alltid att hålla igång med nya projekt, det finns alltid en historia att berätta.

Johan Pellas

Spelrum – SvD, 15 april 2010

Stillbildsvisningar lockar tusentals till Anders Hansers privata biograf.

Undergroundbio för bildälskare
Entusiast. Helt utan marknadsföring har filmaren och Abbas gamla husfotograf Anders Hanser skapat en okänd oas för över 6 000 besökare per år. Han hoppas kunna sprida konceptet till Göteborg och Malmö.

Längst in i fotoateljén i en före detta lagerlokal på Östermalm visar Anders Hanser sina filmer och bildspel för flera tusen tittare varje år. Sedan 2004 bubblar verksamheten bakom den oansenliga kontorsdörren. Denna tisdag rullar två dagvisningar med filmer och bildspel, bland annat Anders Hansers Sverigeresa Med blågula ögon och reportageresan Röd sol över Kina.

I dag utgörs publiken av två seniorföreningar, men även många konstföreningar, fotoklubbar och privata sällskap som avrundar med middag bokar biografens 40 platser, varav 20 i klassiskt röda biofåtöljer. Programmen visas bara för bokade grupper.

"Nu har han väl ändå sålt för många biljetter", ropar en dam i publiken och försöker baxa in sig själv och handväskan, medan Anders Hanser introducerar Röd sol över Kina – en 1,5 timmes betraktelse över Kina nu och då.

Som före detta producent på Sveriges Radio och mångårig skapare av filmer och bildspel för näringslivet, vet Anders Hanser vikten av att kombinera ljud och bild.

– Det började med premiärvisningen av Med blågula ögon på en jätteduk i Dalhalla 2004. Innan visningen framträdde Sven–Bertil Taube och Anders Eljas orkester. Några från en pensionärsförening i Järfälla var där. Sedan visade vi filmen för 700 personer hos dem och plötsligt började folk berätta på stan vad de hade sett, säger han.

Anders Hanser hade fått sina ambassadörer
Sammanlagt har det blivit ett 60–tal egenproducerade filmer och bildspel varav Sveriges Television har visat 19 stycken; senast Hanser Lina - valkullan som blev operasångerska, filmen om Anders mamma.
Men bildspel – doftar det inte lite väl mycket syrefattig skolsal?

- Det tycker inte jag. Med den nya tekniken kan man åka i stillbilder och göra så mycket som man inte har sett tidigare.

Anders Hanser får medhåll av medhjälparen, ateljé– och filmfotografen Mikael Bodner:

– Många ämnen passar mycket bättre som bildspel. Hjärnan tänker lite mer.

Mixen mellan bildspel och spelfilm kallar de kort och gott för program. Samtidigt har fotografiet kanske rentav stärks i tider när vem som helst kan filma med sin mobiltelefon.

- Stillbilden är i högsta grad gångbar. Den berör och är lättare att använda när man gör musikaliska övergångar. För mig är egentligen musiken viktigare än bilden.

Anders Hanser är utbildad mellanstadielärare, men lärde sig allt om ljud och klippning på SR. Där gjorde han också radiodokumentärer om både Ted Gärdestad och Stikkan Andersson – och träffade blivande hustrun och Abbas högra hand Görel Hanser. Så öppnades vägen till Abba.
–Första gången jag träffade dem helt osminkade var i studion sommaren 1978 när de spelade in Voulez–vous. Jag bara satt där med kameran. Sedan var jag med på turnéerna i Nordamerika och Europa. Det var både roligt och såhär efteråt lite ofattbart.

Många av bilderna syns i boken Från Abba till Mamma Mia. Runt 200 foton har nyligen visats på utställningen Abbaworld i London som snart flyttar till Australien.
Besökaren Anders Johansson har just kommit ut efter dagens första visning.

– Vi såg en film om de svenska världsarven, något om Sarek och sedan en dokumentär om arkitekten Ferdinand Boberg. Personligen är jag mest förtjust i naturbilderna – och musiken, säger han.

Gunnar Bjerin är aktivitetsansvarig för IBM:s veteraner och firade sin 65–årsdag genom att bjuda sina gäster på film. Han har sett alla produktioner som visas i Hansers biograf.

Naturfilmerna är en ren njutning. Sedan gillar jag personskildringarna. Kamerasvepningarna gör att det går att få liv i gamla svartvita foton, säger han.

Anders Hanser har själv aldrig lyckats hitta någon röd tråd genom produktionerna. De har kommit till av saker han saknat.

Jag upptäckte att det inte fanns några filmer om Zorn, Karlfeldt eller Albert Engström.
Du väljer ganska okontroversiella ämnen.

– Ja, det är inga ifrågasättanden utan mycket upplevelser av Sveriges natur och kultur. På dagtid kommer det mest hit äldre grupper. För dem blir en film som Med blågula ögon en resa genom deras eget liv.

-Besökare från hela Storstockholm kommer hit och även med bussar från Uppsala och Norrtälje så visningarna skulle nog fungera i andra större städer. Det skulle vara intressant att testa t ex i Göteborg och Malmö. Repertoaren skulle vara kanske mest självklara ämnen. Men vem älskar inte ett program om Carl och Karin Larsson eller om skärgårdsmålaren Roland Svensson?

Lars Collin

Kamera & Bild nr. 1 2009

Anders Hanser var med i tidningen Kamera & Bild nummer 1/2009.

Klicka på omslaget för att se större.

FOTO nr. 9 2008

Tidningen Foto uppmärksammade Anders Hansers 30 års-jubileum med en stor artikel på 6 sidor i nummer 9/2008.

Klicka på omslaget för att se större.

Rörd till tårar för bygdens egen dotter
– Dalademokraten 14 april 2008

Det var en rörd biopublik i Orsa som igår upplevde Hanser Linas skönsång. Bygdens egen dotter. Den 13 april skulle hon ha fyllt 100 år. Vallkullan som tackade nej till operan. Anders Hanser, 62, visade "familjefilmen" om sin mor, Hanser Lina Göransson. Ett och annat öga tårades i biomörkret för Hanser Linas fantastiska ton. Många i publiken kände sångerskan.

Fotografen Anders Hanser, mest känd som "hovfotograf" under ABBA:s storhetstid, har varit förut­seende nog att spela in sin mor och far; sångerskan Hanser Lina och folkskolläraren och kantorn Erik Göransson. Hanser Lina avled 1992 och maken redan 1987. Videobanden har legat i 17 år innan Anders Hanser kom sig för med att ta itu med materialet. Det orsaborna såg i två föreställningar på söndagen var unika bildsamlingar. Anders Hanser kallar sin film Hanser Lina - vallkullan som blev operasångerska.


Anders Hanser med sin mamma Hanser Lina i fäboden Spirisby i Orsa 1989.

Upptäcktes
Hanser Lina Andersdotter, som hon hette som ogift, vallade korna i Spirisby i Orsa. Hon sjöng sina vallåtar och upptäcktes av tonsättaren Hugo Alfvén. Den musikkontakten förmedlades av storspelmannen Gössa Anders. Alfvéns tonsättning Dalarapsodi, som han för övrigt ville ändra till Orsarapsodi, är inspirerad av folkmusik från ovansiljan och särskilt Orsa.

Hanser Lina var solist i Siljanskören, Hugo Alfvéns egen kör. "Det finns ingen som tolkar mina sånger bättre än Hanser Lina", sa Hugo Alfvén.

Tackade nej
Hon debuterade på Operan 1939 som Santuzza i Cavalleria Rusticana där hon sjöng mot Jussi Björling, fortsatte med Tatjana i Eugen Onegin 1940 och 1941 som Elisabeth i Tannhäusser. Men sedan tackade hon nej. Hon trivdes inte med atomsfären på operan. Därefter fortsatte hon turnera i Sverige, men också i USA. Oftast med maken som ackompanjatör på piano. Det musikaliska paret bodde i Stockholm sedan slutet på 1940-talet, för övrigt på Siljansvägen i Årsta, och flyttade hem till Orsa som pensionärer 1974. Filmen visade glimtar från fäboden i Orsa, inspelningar i Orsa kyrka, en fantastisk tolkning av Hanser Lina i Oh, Helga natt till Alfvénpriset 1991. Anders Hanser hoppas att "familjefilmen" kommer på TV så småningom. Men det var orsaborna som fick se den först.

Värda mer
Inte nog med det! Publiken fick en första visning av Pelle Jakobsson-filmen, utanför familjekretsen. Traditionsbäraren och folkskolläraren Pelle Jakobsson, som spelade spilåpipa, horn, näverlur och fiol, avled vid 78 års ålder 2006. Violisten Anders Jakobsson är son till Pelle. I filmen fick vi även veta släktskapen till spelmännen och familjen Moraeus.

Ytterligare en film, Orsa i musiken, skildrade bland andra Axel Hambreus, Jan Carlstedt, Erik Moraeus och hans söner Perra, Olle och Kalle till Benny Andersson. Tre filmer som blir värda mer ju längre tiden går. Nästa filmvisning i Orsa blir kanske den om slipstenstillverkningen.

Nämnas ska också att Anders Hansers företag i Stockholm 30-årsjubilerar. Det gör han genom att visa sitt första och senaste bildspel i den egna biografen i Stockholm. Företaget startade med radioprogram och fortsatte med filmer och bildspel, idag totalt 350.

Roland Pettersson

Bortom de blånande bergen, Siljan just nu, nr 3 2007

Hanser Lina från Orsa gav den legendariska Siljanskören profil och spets med sin klara starka sopran. Musikalisk ledare för kören var Hugo Alfvén. Hanser Lina gjorde några gästspel på Stockholmsoperan under 1930-talet men trivdes trots stor succé inte med livet i och kring operan. Men Hugo Alfvén och Hanser Lina visade att Siljansbygden kunde skapa en kör och en musik av absolut yppersta klang. Den sjöng i elitserien.

Hanser Linas son heter Anders Hanser. Anders är fotograf. Ingen kan som Anders Hanser fånga det vackra och det harmoniska i sina fotografiska berättelser om Sverige, om företag, om personligheter och om Dalarna.

Anders Hanser är den fotograf som på allvar introducerade bildspelet som hög fotokonst i det svenska sammanhanget. Han har utvecklat tekniken under decennier. Förra året kunde han i Dalhalla visa, på en 24 meter bred duk, en fullkomligt sanslöst vacker resa genom den svenska historien och det svenska landskapet till musik av Benny Andersson.

Han har gjort bildspelsbiografier över Hugo Alfvén, Carl Larsson, Anders Zorn och Erik Axel Karlfeldt. De är inträngande porträtt där ofta konstnärerna själva berättar om sina liv. Missa inte chansen att se dem när de nästa gång visas hos Klockar Per på Klockargården i Tällberg.

För någon vecka sedan hade Anders Hansers senaste porträtt av Dalarna premiär på Röda Kvarn i Orsa. Det kom 500 besökare som tog emot denna berättelse om Dalarna med Kalle Moraeus som ciceron. Om någon vecka visas detta bildspel i det nya Sweden House i Washington D.C. Jag är övertygad om att denna bildspelsfilm om Dalarna kommer att användas av många, många av oss som vill berätta med stolthet och glädje om Dalarnas och framförallt om Siljansbygdens skönhet liksom kulturella rikedom och historia.

Bildspelsfilmen heter Bortom de blånande bergen. Den tar fram naturen, kulturen och musiken. Den tar fram blåtonen i oss själva. Anders Hanser är den vemodiga skönhetens bildpoet.

Bortom de blånande bergen är i sin helhet inspelad under 2006. samtidigt som bilderna är eviga är sammanhangen och evenemangen rykande aktuella. Där finns Dalhalla och hundraårsjubileet på Måstäpp av Zorns första spelmansstämma vid Gesundaberget. Där finns den magiska invigningen av Tällberg Forum 2006 med över 20 kyrkbåtar i formationer mot kvällssolen. Där finns intima miljöer från skogar, berg och myrar, städse med vår musik som ciceron och följeslagare.

Det är bara tragiskt att behöva konstatera att inte en enda turistmyndighet, turistorganisation eller representant för besöksnäringen intresserat sig eller velat stödja detta projekt. Men det är naturligtvis inte för sent än. Detta är ett porträtt av Dalarna som givetvis kan vidareutvecklas. Säkerligen kan också produkten komma att anpassas efter olika Dalaintressenters behov.

Anders Hanser är skildraren av Dalarna i våra hjärtan. Han är en mästare i att väva samman bilder och musik i rytmiska formspråk. Bilderna lockar fram dofter vi känt, upplevelser vi haft och drömmar vi närt. Anders Hanser sjunger, precis som hans mor en gång gjorde, Siljansbygdens sång.

Bo Ekman, företagare och grundare av Tällberg Foundation

Näringslivets bildspelman, Dagens Industri 17 maj 2005

Dalkarlen Anders Hanser från Orsa kallar sig med rätta "bildspelman". För 25 år sedan bjöd Anders Hanser in alla reklambyråer på Östermalm i Stockholm för att visa vad han kunde göra med stillbilder och musik. Sedan dess har näringslivet stått i kö.

Om den snart 60-årige Anders Hanser enbart varit musikalisk, hade han nog blivit vanlig spelman - med en operasångerska som mamma och tonsättaren Hugo Alfvén som familjens vän.

Så har han också satt bilder och musik till dalkarlen och namnen Anders Zorns liv. Och han har fortsatt med de övriga två av ABC-konstnärerna från förra sekelskiftet: Carl Larsson och Bruno Liljefors. För att bara nämna några välkända produktioner ur ett flöde på mer än 300.

Sedan många år är Anders Hanser stockholmare - och även om hans yrkesliv handlar om bilder så finns det musik överallt.

Redan som tonåring skulle jag bli pressfotograf. Jag var också en tidig paparazzi med ögonblicksbilder som publicerades i DN, Se och Expressen. Men det var lärare jag blev, och lärarutbildare, berättar han.

Men bildmannen kastade plötsligt om - och blev radioproducent på Sveriges Radio, fick gedigen ljudutbildning och ledde popprogram som Pickup i P3 och många andra produktioner. Han mötte alla 1970-talets popidoler och kompmusiker.

När jag sedan gifte mig med Görel Hanser, Stickan Anderssons vice VD, så var det naturligt att jag blev Abbas officiella fotograf, säger han och ler åt minnet av några intensiva turnéår världen över.

Bara under den perioden blev det många produktioner, bland annat en fotobok på svenska, engelska och japanska och ett bildspel med 640 bilder.

1977 hade Anders Hanser redan byggt en egen privat studio och slutade på Sveriges Radio. Studio Hanser blev också först med att spela in Eric Gadd och gjorde även lokalradio på Djurgården.

1979 blev Anders Hanser bildspelare när han satte samman egna stillbilder av historiska miljöer i Egypten med arabisk musik till en utställning om barnvävare på Moderna museet. Den blev till och med uppmärksammad av dagstidningen Al Ahram i Kairo.

"Bildspelet på 30 minuter låg på sex projektorer och visades på tre dukar på sammanlagt nio meters bredd."

Nu öppnade sig en helt ny arbetsmarknad för Anders Hanser, som fortfarande gäller även när 25-års­jubileet avklingat. Han bjöd in alla reklambyråer på Östermalm till en visning av sina möjligheter med bildspel - och har inte haft en lugn minut sedan dess. Han blev en modern version av den kände fotografen K W Gullers.

"Näringslivet står fortfarande i kö", säger Anders Hanser och visar en späckad kundlista med namn som SSAB Tunnplåt, Sveaskog, FM Mattsson och Stora Enso Kvarnsveden - men även UD och Tate Modern i London. De dyraste produktionerna kostar kring miljonen.

Abba-soundet ringer fortfarande i bilduppdraget för musikalen Mamma Mia.

"Jag har också gjort några dristiga egna projekt - alltså utan beställare. 1988 producerade jag en långfilmslång bildspels-dokumentär om mitt Amerika med 1 400 stillbilder, som både visats i tv och på 50 biografer."

Den senaste storproduktionen är hans egen visuella vision av Sverige med titeln Med blågula ögon (på engelska Images of Sweden). Två år av en egen Nils Holgersson-resa med storbilds-kamera i bil, helikopter och luftballong. 50 minuter lång med premiär mellan två regnoväder i somras i Dalhalla på en 26-metersduk.

Bildspelet visades nyligen på Världsutställningen i Tokyo på världens största tv-skärm: 10x20 meter. Svindlade sköna panoramavyer av Sverige till Benny Anderssons folkviseklingande musik.

"Stillbilder i storformat med röster och musik får en helt annan emotionell kraft än vanlig rörlig film. Effekten är också ovanligt tidlös. Många av mina äldsta bildspel rullar fortfarande", säger Anders Hanser.

Christer Ekbom, Dagens Industri